RSS-linkki
Kokousasiat:https://poytakirjat.haapajarvi.fi:443/D10_Haapajarvi/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://poytakirjat.haapajarvi.fi:443/D10_Haapajarvi/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 29.11.2022/Pykälä 244
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Ateria- ja puhtauspalvelujen henkilöstön ja toiminnan siirtäminen Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen ja kuntien yhteiseen Inhouse -yhtiöön Työsopimuslain 1.luvun 10 §:n ja Kunnallisen viranhaltijalain 5.luvun 25 §:n mukaisena liikkeen luovutuksena
KHALL 29.11.2022 § 244
174/01.00.03/2022
Liitteenä henkilöstön siirtosopimus ja oheismateriaalina siirtyvän henkilöstön nimilista.
Päätösehdotus Kaupunginhallitus hyväksyy osaltaan liitteenä olevan ateria- ja puhtauspalvelujen henkilöstön siirtosopimuksen ja listauksen PPE Köökki Oy:öön siirtyvästä henkilöstöstä.
Päätös Hyväksyttiin
Merkittiin, että Teijo Paananen ei osallistunut tämän asian käsittelyyn ja päätöksentekoon ja poistui kokouksesta klo 21.13 - 21.14 väliseksi ajaksi, koska ateria- ja puhtauspalveluissa työskentelee hänen läheinen henkilö.
YHTT 23.11.2022 § 52
Ateria- ja puhtauspalvelujen inhouse -yhtiö on lähettänyt luonnoksen henkilöstön siirtosopimuksesta hyväksyttäväksi Haapajärven kaupungin ja PPE Köökki Oy:n välillä. Samansisältöinen sopimus on lähetetty hyväksyttäväksi kaikille inhouse -yhtiön osakaskunnille.
Sopimus esitellään ateria- ja puhtauspalvelujen henkilöstön infotilaisuudessa joulukuussa, jossa ovat mukana PPE Köökki Oy:n edustajat.
Liitteenä sopimusluonnos ja oheismateriaalina siirtyvän henkilöstön listaus
Päätösehdotus Toimikunta merkitsee tiedoksi, että ateria- ja puhtauspalvelujen henkilöstön siirtosopimus menee kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi.
Päätös Merkittiin tiedoksi.
Lisäksi merkittiin tiedoksi, että ateria- ja puhtauspalvelujen henkilöstön infitilaisuus on 16.12.2022 klo 13.30 alkaen valtuustosalissa. Paikalla info tilaisuudessa on PPE Köökki Oy:n edustaja/edustajat.
KHALL 08.11.2022 § 224
Ateria- ja puhtauspalvelujen henkilöstön ja toiminnan siirtäminen liikkeenluovutuksena Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen ja kuntien yhteiseen Inhouse -yhtiö PPE Köökki Oy:öön on ollut yhteistyötoimikunnan käsittelyssä kolme kertaa ja lisäksi on pidetty henkilöstön kuulemistilaisuus, jossa oli mukana Inhouse -yhtiön toimitusjohtaja. Yhteistoimintamenettely liikkeenluovutus asiassa on siis saatu päätökseen ja kaupunginhallitus voi omalta osaltaan tehdä asiassa päätöksen.
Siirtyvää henkilöstöä on yhteensä 52 henkilöä.
Yhteistyötoimikunnassa on 19.10.2022 päätetty, että henkilöstölle järjestetään vielä joulukuussa info/keskustelutilaisuus asiassa.
Valmistelija: Unto Vesamäki, p. 044 4456132
Päätösehdotus Kaupunginhallitus hyväksyy osaltaan ateria- ja puhtauspalvelujen henkilöstön ja toiminnan siirtymisen Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen ja kuntien yhteiseen Inhouse -yhtiöön Työsopimuslain 1.luvun 10 §:n ja Kunnallisen viranhaltijalain 5.luvun 25 §:n mukaisena liikkeen luovutuksena.
Päätös Hyväksyttiin
Merkittiin, että Aleksi Välikangas saapui kokoukseen klo 17.06 tämän asian käsittelyn aikana.
YHTT 19.10.2022 § 43
Ateria- ja puhtauspalvelujen henkilöstölle järjestettiin kuulemistilaisuus 11.10.2022 klo 14.15 - 15.30 kaupunginvaltuustosalissa hyvinvointialueen Inhouse -yhtiöön siirtymisestä liikkeenluovutuksena. Inhouse -yhtiö PPE Köökki Oy:n toimitusjohtaja oli mukana henkilökunnan kuulemistilaisuudessa. Kaupungin ateria- ja puhtauspalvelujen henkilöstöä oli paikalla n. 40 henkilöä. Myös yhteistyötoimikunnan jäsenet oli kutsuttu kuulemistilaisuuteen. Toimitusjohtajalle oli ollut mahdollisuus lähettää ennakkoon kysymyksiä henkilöstön siirrosta ja asian valmistelusta hyvinvointialueella. Toimitusjohtaja vastasi ennakkoon lähetettyihin kysymyksiin sekä keskustelun aikana tulleisiin kysymyksiin ja kommentteihin.
Inhouse -yhtiön toimitusjohtaja kertoi, että hän pitää alueen ateria- ja puhtauspalvelujen esimiesten kanssa yhteisen keskustelutilaisuuden loka- marraskuun vaihteessa, jossa selvitellään lisää asioita, mitkä eivät ole vielä selkiytyneet. Keskustelussa tuli esille, että henkilökunta siirtyy Inhouse -yhtiöön nykyisillä palvelussuhteen ehdoilla. Nykyinen Kvtes on voimassa vuoden 2025 huhtikuun loppuun saakka ja sen jälkeen Inhouse -yhtiön työntekijät siirtyvät Avaintes:iin, joka on lähes samansisältöinen Kvtes:n kanssa.
Inhouse -yhtiössä on nyt sisäisesti haettavana alueen ateria- ja puhtauspalvelujen henkilöstön keskuudesta kaksi palvelupäällikön paikkaa. Palvelupäälliköt työskentelevät toimitusjohtajan alaisuudessa ja sen lisäksi kuntiin tulee vielä lähiesimiehet, joiden tärkeyttä tilaisuudessa korostettiin.
Myös se tuotiin esille, että kaikille nykyisille työntekijöille löytyy Inhouse -yhtiössä paikka ja ellei muuta ole ilmoitettu, niin työt jatkuvat ensi vuoden alussa samalla tavalla kuin miten ne on hoidettu tähän saakka.
Yhteistoimintalain 5 §:n mukaan laajakantoiset tai henkilöstöä yleisesti koskevat asiat käsitellään 14 §:ssä tarkoitetussa yhteistoimintaelimessä. 14 §:n mukaan kunnassa on yhteistöimintaelin, joka koostuu työnantajan ja henkilöstön edustajista. Henkilöstön edustajiksi paikalliset ammattijärjestöt ovat nimenneet yhdistyksensä pääluottamusmiehet.
Ateria- ja puhtauspalvelujen henkilöstön siirtoa PPE Köökki Oy:öön on käsitelty yhteistoimintalain mukaisesti yhteistyötoimikunnassa 17.6.2022 ja 30.8.2022 sekä henkilöstön kuulemistilaisuudessa 11.10.2022. Seuraava käsittely on yhteistyötoimikunnan kokouksessa 19.10.2022, joka esittää asian kaupunginhallituksen päätettäväksi.
Kuulemistilaisuuden jälkeen on ateria- ja puhtauspalvelujen henkilöstölle lähetetty yhteistoimintamenettelyn eri vaiheista tiedote.
Päätösehdotus Yhteistyötoimikunta merkitsee henkilöstön kuulemistilaisuuden 11.10.2022 tiedoksi ja esittää kaupunginhallitukselle siirtyvän henkilöstön ja mahdollisen siirtosopimuksen hyväksyttäväksi.
Päätös Toimikunta keskusteli asiasta ja merkitsi tiedoksi henkilökunnan kuulemistilaisuuden ja että asia menee kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi. Lisäksi toimikunta päätti, että ateria- ja puhtauspalvelujen henkilökunnalle järjestetään vielä info/keskustelutilaisuus joulukuussa ja tilaisuuteen pyydetään PPE Köökki Oy:n toimitusjohtaja ja/tai palvelupäällikkö mukaan.
YHTT 30.08.2022 § 34
Henkilökunnan kuulemistilaisuus 23.8.2022 siirretään myöhempään ajankohtaan, koska Inhouse -yhtiön valmistelussa ei ole edetty siten, että olisi uutta kerrottavaa.
Kaupunginjohtaja antaa asiasta tilannekatsauksen toimikunnalle.
Päätösehdotus Toimikunta merkitsee tilanteen tiedoksi ja päivittää aikatauluja henkilöstön kuulemistilaisuudesta ja seuraavista kokouksista.
Kaupunginjohtaja kertoi, että Inhouse -yhtiö PPE Köökki Oy:n hallitus on kokoontunut kolme kertaa ja toimitusjohtajaksi yhtiöön on valittu Eija Kangasoja Ylivieskasta. Hallitus on päättänyt tehdä palvelusopimuksen Heta -palvelujen kanssa Inhouse -yhtiön talous- ja henkilöstöpalvelujen tehtävistä.
Ateria- ja puhtauspalvelujohtaja Riitta Heittokangas kertoi asiantuntijana käytännön asioiden valmistelusta yhtiöön siirtymisessä.
Päätös Päätettiin, että 8.9.2022 ja 21.9.2022 ei ole kokouksia. Henkilöstön kuulemistilaisuus järjestetään 11.10.2022 klo 14.15 ja varapäivä on 13.10.2022. Seuraava kokous on 19.10.2022 klo 14.15. Riitta Heittokangas ilmoittaa toimitusjohtaja Eija Kangasojalle kuulemistilaisuudesta ja kutsuu hänet mukaan sekä pyytää toimitusjohtajalta jo ennakkoon tiedotteen Inhouse -yhtiön asioista henkilöstölle jakelua varten. Asiat merkittiin tiedoksi.
YHTT 17.06.2022 § 28
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen aluevaltuusto on 21.3.2022 hyväksynyt periaatepäätöksen, jonka mukaan osana koko Pohjois-Pohjanmaan ateria- ja puhtauspalveluiden järjestämistä voidaan perustaa 2 - 3 uutta alueellista Inhouse -yhtiötä. Pohjois-Pohjanmaan kunnista valtaosa on suhtautunut myönteisesti Inhouse -yhtiön valmisteluun ja siihen liittymiseen. Kunnat ja hyvinvointialue ovat nimenneet edustajansa Inhouse -yhtiöitä valmistelevaan ohjausryhmään.
Ohjausryhmä on asettanut keskuudestaan valmisteluryhmän, joka koostuu kuntien ja hyvinvointialueen edustajista. Valmisteluryhmä ja ohjausryhmä ovat valmistelleet Inhouse -yhtiöitä koskevia asioita. Työtä ovat tukeneet juridiikan ja talouden asiantuntijat. Valmistelu- ja ohjausryhmä on saattanut työnsä valmiiksi. Valmistelun aikana on laadittu mm. luonnokset osakassopimuksesta, yhtiöjärjestyksestä, yhtiön toiminnan kuvaus sekä talouslaskelmat, joista käy ilmi mm. pääomituksen tarve ja osakkuuden määräytymisperusteet. Valmisteluryhmässä alueen edustajana on ollut Reisjärven talous- ja hallintojohtaja ja ohjausryhmän työskentelyyn ovat Haapajärveltä osallistuneet kaupunginjohtaja sekä ateria- ja puhtauspalvelujohtaja.
Kaupunginvaltuusto on päättänyt 6.6.2022, että Haapajärven kaupunki liittyy osakkaaksi Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen ja alueen kuntien perustettavaan yhteiseen Inhouse -yhtiöön, joka tuottaa vuoden 2023 alusta myös kuntien ateria- ja puhtauspalvelut. Inhouse -yhtiöstä kunnat voivat ostaa ateria- ja puhtauspalveluja ilman kilpailuttamista.
Kaupunginvaltuusto on päätöksellään myös hyväksynyt ateria- ja puhtauspalveluiden henkilöstön siirtämisen liikkeenluovutuksena yhtiöön osana apporttijärjestelyjä sekä hyväksynyt osakassopimuksen ja yhtiöjärjestys- ja perustamissopimukset.
Työntekijät siirtyvät yhtiön palvelukseen nykyisillä palkka- ja muilla eduilla. Kysymyksessä on Työsopimuslain 1. luvun 10 §:n ja Kunnallisen viranhaltijalain 5. luvun 25 §:n mukainen liikkeen luovutus. Haapajärven kaupunki tulee ostamaan yhtiöltä jatkossa ateria- ja puhtauspalvelut kouluille ja päiväkodeille. Hyvinvointialue ostaa vastaavat palvelut Haapajärven terveyskeskukseen ja muihin sote -yksiköihin.
Kuntasektorilla liikkeenluovutustilanteissa luovutuksesta tyypillisesti päätetään kokonaisuutena, johon liittyy liikkeenluovutussopimus, siirtyvää omaisuutta, tiloja, sopimuksia sekä muita oikeuksia ja velvoitteita sekä siirtyvää henkilöstöä ja henkilöstön asemaa koskevia liiteasiakirjoja.
Inhouse -yhtiöiden perustaminen on päätösenteossa kesän aikana, jonka jälkeen ovat kuntien ja hyvinvointialueiden lopulliset päätökset osakkeiden merkintähinnan maksamisesta apporttiomaisuutena. Kullekin yhtiölle valitaan toimitusjohtaja mahdollisimman pian yhtiöiden perustamisen jälkeen avoimella hakumenettelyllä.
Kuntien ja hyvinvointialueen yt-lain 11 §:n mukainen liikkeen luovutusta koskeva selvitys- ja tiedottamisvelvollisuus on syksyllä loka-marraskuussa.
Hyvinvointialueet aloittavat toimintansa 1.1.2023 ja myös ateria- ja puhtauspalvelujen Inhouse -yhtiöt aloittavat toimintansa samaan aikaan.
Ateria- ja puhtauspalvelujen Inhouse -yhtiöiden yhtiöjärjestys, osakassopmus, toiminnan kuvaus sekä valmistelumateriaalia on oheismateriaalina.
Päätösehdotus Yhteistyötoimikunta toteaa kaupunginvaltuuston 6.6.2022 päätöksen ateria- ja puhtauspalveluiden alueellisesta Inhouse -yhtiöstä, johon kaupunginvaltuusto on päätöksellään sitoutunut ja samalla hyväksynyt kaupungin palveluksessa olevan ateria- ja puhtauspalveluiden henkilöstön siirtämisen liikkeenluovutuksena yhtiöön. Toimikunta päättää liikkeenluovutuksena tehtävien asioiden käsittely- ja päätösaikatauluista.
Päätös Toimikunta totesi kaupunginvaltuuston 6.6.2022 päätöksen. Toimikunta päätti käsitellä otsikossa mainittua asiaa seuraavan aikataulun mukaisesti: 23.8.2022 (henkilöstön kuuleminen), 30.8.2022 (henkilöstön kuuleminen tai toimikunnan kokous), 8.9.2022 toimikunnan kokous ja 21.9.2022 toimikunnan kokous. Tilaisuudet alkavat klo 14.15 ja henkilöstön kuulemistilaisuuteen kutsutaan Inhouse -yhtiön edustaja mukaan. Mikäli asiasta ei ole riittävästi saatavissa tietoa 23.8.2022, siirretään henkilöstön kuulemista ja vastaavasti toimikunnan kokousaikataulua eteenpäin. Kutsu kuulemistilaisuuteen lähetetään ateria- ja puhtauspalvelujen koko henkilöstölle ja yhteistyötoimikunnan jäsenille.
Merkittiin, että ateria- ja puhtauspalvelujohtaja Riitta Heittokangas oli asiantuntijana paikalla kokouksessa.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |