Dynasty tietopalvelu Haku RSS Haapajärven kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://poytakirjat.haapajarvi.fi:443/D10_Haapajarvi/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://poytakirjat.haapajarvi.fi:443/D10_Haapajarvi/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Ympäristölautakunta
Esityslista 04.09.2025/Asianro 9


 

Akkuser Oy:n YSL:n 27 §:n mukainen ympäristölupa, Kärsämäki

 

YMPLT 04.09.2025     

259/11.01.01.00/2024  

 

 

AKKUSER OY:N YMPÄRISTÖLUPAHAKEMUS ALKALIPARISTOJEN VÄLIAIKAISEN VARASTOINNIN JATKAMISELLE KÄRSÄMÄEN KUNNASSA

 

Hakija 

AkkuSer Oy

Alasintie 8

85500 Nivala

Y-tunnus: 1945069-1

Yhteyshenkilö: Tommi Karjalainen, Puh: 050 3120 593, tommi@akkuser.fi

 

Maanomistajat

MES- Area Oy

Teollisuustie 7

86710 Kärsämäki

Kiinteistö: RN:o 317-402-35-123

 

Toiminta

AkkuSer Oy hakee ympäristölupaa alkaliparistojen väliaikaisen varastoinnin jatkumiselle kiinteistöllä Mes-Area, RN:o 317-402-35-123, osoitteessa Teollisuustie 7, 86710 Kärsämäki.

 

Luvanhakemisen peruste 

Toiminta on ympäristölupavelvollista ympäristönsuojelulain 27 §:ssä mainitun taulukon 2 kohdan 13 f mukaan.

 

Lupaviranomaisen toimivalta

Kunnan ympäristönsuojeluviranomainen käsittelee jätettä alle 20 000 t vuodessa käsittelevän toiminnan ympäristöluvan ympäristönsuojeluasetuksen 1 luvun 2 §:n kohdan 12 f perusteella. Kärsämäen kunnan alueella ympäristösuojeluviranomaisena toimii Haapajärven kaupungin ympäristölautakunta.

 

Kohteen sijainti ja ympäristöolosuhteet, asutus, sekä kaavoitustilanne             

Kiinteistö Mes-Area, RN:o 317-402-35-123 sijaitsee Kärsämäen kunnan teollisuusalueella merkinnällä T eli teollisuus- ja varastorakennusten korttelialue.

 

Lähimmät asuinrakennukset sijaitsevat kiinteistön Mes-Area pohjoispuolella, jolloin asutus on varastorakennuksesta noin 43 metrin etäisyydellä. Kiinteistön läheisyydessä on teollisuusalueelle kuuluvaa toimintaa, kuten Lujabetonin tehdas ja puualanyritys.

 

Alue kuuluu Pyhäjoen valuma-alueeseen. Lähin vesistö on kohteen länsipuolella, noin 2,5 km päässä sijaitseva Pyhäjoki. Alue ei sijaitse tärkeällä tai muulla vedenhankintaan soveltuvalla pohjavesialueella. Lähimpään pohjavesialueeseen Kanaperä-Porkkala on matkaa noin 5,3 km. 

 

Voimassa olevat ympäristöluvat tai muut päätökset ja sopimukset

Akkuser Oy:lle on Peruspalvelukuntayhtymä Selänteen ympäristölautakunta myöntänyt ympäristöluvan alkaliparistojen väliaikaiseen varastointiin Kärsämäellä §18/2018 määräajaksi 31.12.2024 asti. 

 

Akkuser Oy:lle on Pohjois-Suomen AVI myöntänyt ympäristöluvan Nro 62/2015/1 Nivalan laitokselle 27.5.2015.

 

AkkuSer Oy:lla on käytössä auditoidut ISO 14001 ja ISO 9001 ympäristöjohtamis- ja laadunhallintajärjestelmät.

 

Alueen toiminta

AkkuSer Oy on kannettavien kuiva-akkujen ja - paristojen käsittelijä, joka harjoittaa toimintaansa Nivalassa sijaitsevalla käsittelylaitoksellaan. Hakemuksessa esitetyissä Kärsämäellä sijaitsevissa kohteissa AkkuSer Oy välivarastoi kokonaisia alkaliparistoja. Näistä materiaaleista kokonaiset lajitellut alkaliparistot joko kuljetetaan Nivalaan käsiteltäväksi ja niistä saatava rauta toimitetaan terästehtaiden raaka-aineeksi ja loppumurske pääasiassa sinkinjalostajien raaka-aineeksi sekä pienissä määräin myös Kärsämäellä sijaitsevan Tracegrown Oy:n raaka-aineeksi.

 

Välivarastointi toiminnalle, jonka luvan voimassaolo päättyy 31.12.2024, haetaan uutta määräaikaista ympäristölupaa, joka päättyy 31.12.2025.

 

Alkaliparistot (jätekoodi:16 06 04) ovat pakattu suursäkkeihin. Varastoitava kokonaismäärä lokakuussa 2024 oli 1500 tonnia osoitteessa Teollisuustie 7. Varastorakennuksien sijainti on esitetty liitteessä yksi.

 

Liikenne

Varastojen tyhjentäminen tulee aiheuttamaan liikennöintiä alueella, mutta se tullaan tekemään ympäristöä ja muita alueen toimijoita huomioiden. Liikennemäärä tulee olemaan maksimissaan yksi rekkakuorma per viikko.

 

Tiedot toiminnan päästöistä

 

Päästöt vesiin ja maaperään

Ei vaikutuksia.

 

Päästöt ilmaan

Ei vaikutuksia.

 

Melu ja tärinä

Ei vaikutuksia.

 

Vaikutukset ympäristöön

Toiminnalla ei arvioida olevan vaikutuksia ympäristöön.

 

Vaikutukset ihmisiin

Toiminnalla ei arvioida olevan vaikutuksia ihmisten terveyteen.

 

Arvio toimintaan liittyvistä riskeistä ja onnettomuuksien estämiseksi suunnitelluista toimista sekä toimista häiriötilanteissa

Koska varastoitavat jätteet on pakattu asianmukaisesti ja varastot ovat asianmukaisia, ei alkaliparistojen välivarastoinnista lupahakemuksessa arvioida aiheutuvan päästöjä ympäristöön. Varastointitiloihin ei pääse ulkopuolisia vesiä eikä niissä ole viemärikaivoja, mitkä omalta osaltaan minimoivat ympäristönriskejä. Lisäksi varastot ovat lukittavia.

 

Koska varastointitiloissa ei ole muuta toimintaa, on onnettomuuksien ja häiriöiden riski arvioitu hyvin pieneksi. Alkaliparistojen varastointi ei aiheuta minkäänlaista tulipalovaaraa, toisin kuin esim. litiumakkujen varastointi.

 

Toiminnan ja vaikutusten tarkkailu

Hakija ei esitä tarkkailua toiminnalle.

 

Asian vireilletulo

Hakemus on saapunut ympäristöviranomaiselle 9.10.2024. Toiminnanharjoittaja on 19.5.2025 ilmoittanut neuvottelevansa vuokrasopimuksesta Kärsämäen toimipisteessä ja varastoinnin siirtämisestä Nivalaan. Toiminnanharjoittaja on toimittanut Kärsämäen toimipisteen vuokrasopimuksen 26.6.2025.

 

Nähtävillä olo ja kuuleminen

Kuulutus ja hakemusasiakirjat ovat olleet nähtävillä Haapajärven kaupungin verkkosivuilla 22.20.2024 – 28.11.2024. Kuulemiskirjeet on lähetetty naapurikiinteistöjen omistajille ja Pohjois-Pohjanmaan ELY- keskukselle ja kunnan terveydensuojeluviranomaiselle.

 

Muistutukset

Hakemuksesta ei jätetty muistutuksia tai mielipiteitä.

 

Lausunnot

Hakemuksesta pyydettiin lausunto kunnan terveydensuojeluviranomaiselta, joka totesi 9.12.2024 päivätyssä lausunnossaan seuraavaa:

 

”Terveydensuojelulain mukaan elinympäristöön vaikuttava toiminta on suunniteltava ja järjestettävä siten, että väestön ja yksilön terveyttä ylläpidetään ja edistetään. Elinympäristöön vaikuttavan toiminnan harjoittajan on tunnistettava toimintansa terveyshaittaa aiheuttavat riskit ja seurattava niihin vaikuttavia tekijöitä (omavalvonta). Toimintaa on harjoitettava siten, että terveyshaittojen syntyminen mahdollisuuksien mukaan estyy.

 

Kiinteistö ei sijoitu luokitellulle pohjavesialueelle eikä lähistöllä ole vesistöjä. Toimintaa on harjoitettu jo useampia vuosia. Hakemuksen mukaan lähin asutus on varastointirakennuksesta noin 43 metrin päässä. Hakemuksen mukaan toiminnasta ei aiheudu päästöjä. Va-rastointitiloihin ei pääse ulkopuolisia vesiä eikä niissä ole viemärikaivoja. Hakemuksen mukaan onnettomuuksien tai häiriöiden mahdollisuus on pieni. Tästä huolimatta mahdollisiin onnettomuus- tai häiriötilanteisiin on syytä varautua ja huomioida mm. asutus ja muut ns. herkät kohteet, mukaan lukien Kärsämäen vesihuollon alavesisäiliö ja mahdolliset yksityiset talousvesikaivot.”

 

Hakijan vastine lausuntoon

AkkuSer Oy jätti vastineen kunnan terveydensuojeluviranomaisen lausuntoon 10.12.2024.

 

”Varastointiolosuhteet ja pakkaaminen on toteutettu asianmukaisesti kaikenlaiset haitat minimoiden. Huomioimme lausunnossa esitetyt asiat jatkossakin sekä varastoimisen aikana että lastattaessa ja kuljetettaessa paristoja pois varastosta.”

 

Tarkastuskäynti

Vs. ympäristötarkastaja Esa Ryynänen on vieraillut kohteella 5.2.2025.

 

 Valmistelija/lisätietoja: Maria Koffert, ympäristötarkastaja, puh. 040 300 8271

 

 

Päätösehdotus Haapajärven kaupungin ympäristölautakunta myöntää ympäristöluvan AkkuSer Oy:lle. Toiminta koskee alkaliparistojen välivarastoinnin jatkamista kiinteistöllä Mes-Area, RN:o 317-402-35-123. Toimintaa tulee harjoittaa lupahakemuksen ja tämän päätöksen lupamääräysten mukaisesti.

 

Lupamääräykset

 

Yleistä

 

Lupamääräys 1.

Alkaliparistojen (16 06 04) välivarastointi kiinteistöllä Mes-Area, RN:o 317-402-35-123 on sallittu enintään 31.12.2025 asti. Kiinteistöllä Mes-Area voidaan varastoida alkaliparistoja 2000 tonnia.

 

Varastointialueella alkaliparistoja voidaan lastata, siirtää tai kuljettaa arkipäivinä klo: 7.00-22.00 välisenä aikana. Toiminnasta viikonloppuisin tai juhlapyhinä tule ilmoittaa ympäristöviranomaiselle.

 

Lupamääräys 2.

Välivarastoinnin päätymisen jälkeen toiminnanharjoittajan tulee siivota kiinteistöt ja pyytää kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen tekemään varaston lopputarkastuksen.

 

Lupamääräys 3.

Asiaton pääsy välivarastoihin ja jätteen luvaton sijoittaminen alueelle on estettävä. Varastoilla on oltava asianmukaisen pätevyyden omaava vastaava hoitaja, jonka vastuulla on mm. jätteen vastaanotto, alueen käyttö ja valvonta.

 

Lupamääräys 4.

Jätteen varastointialueen sisääntulotien varressa tulee olla informaatiotaulu, josta on selkeästi nähtävissä alueen käyttötarkoitus ja aukioloajat sekä tarvittavat yhteystiedot.

 

Varastojen sisäänkäyntien puoleiselle seinälle on asennettava seuraavanlainen varoitustaulu; Sisältää paristojätettä. Mahdollisen tulipalon sattuessa on käytettävä hengityssuojaimia.

 

Lupamääräys 5.

Varastointikiinteistöillä on oltava pelastusviranomaisen hyväksymä pelastussuunnitelma, jossa esitetään mm. tietoja varastoitavien jätteiden sijainnista rakennuksessa ja toimintaohjeet mahdollisen tulipalon sattuessa.

 

 

Vesistön ja maaperän suojelu

 

Lupamääräys 6.

Välivarastotiloissa tulee olla riittävästi alkusammutus- ja jälkitorjuntakalustoa esimerkiksi imeytysmattoja tai imeytysturvetta.

 

Lupamääräys 7.

Toiminnanharjoittajan tulee valvoa alkaliparistojen varastointia säännöllisesti koko varastointiajan. Mahdolliset maahan joutuneet valunnat tai päästöt on puhdistettava viivytyksettä. Mahdollisesta vuototapauksista on ilmoitettava Pohjois-Pohjanmaan pelastuslaitokselle ja ympäristönsuojeluviranomaiselle.

 

Kirjanpito ja raportointi

 

Lupamääräys 8.

Ympäristölupapäätöksestä ja sen mukaisesta toiminnasta tulee tiedottaa riittävästi kiinteistöillä toimivia muita yrityksiä ja niiden työtekijöitä ja asiakkaita.

 

Lupamääräys 9.

Välivarastoinnista on pidettävä kirjaa. Kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle on vuosittain toimitettava edellistä vuotta koskeva raportti helmikuun loppuun mennessä.

 

Raportista tulee ilmetä ainakin seuraavat asiat:

  • Varastoitavan jätteen määrä, laatu, alkuperä ja toimituspäivä
  • Jätteen loppusijoituspaikan tai hyödyntäjän tiedot, määrät ja toimituspäivät
  • Selvitys mahdollisista häiriö- ja poikkeustilanteista, sekä niistä seuranneista toimenpiteistä.

 

Lupamääräys 10.

Toiminnanharjoittajan on toimitettava 2000 euron vakuus Haapajärven kaupungin ympäristölautakunnalle. Vakuudeksi hyväksytään ammattimaisen rahoituslaitoksen takaus, vakuus tai panttaus talletus. Vakuuden antajan on oltava luotto-, vakuus- tai muu ammattimainen rahoituslaitos, jolla on kotipaikka Euroopan talousalueeseen kuuluvassa valtiossa.

 

Ratkaisun perustelut

Alkaliparistojätteiden varastointitoiminta edellyttää YSL 27 §:n mukaista ympäristölupaa. Kun toimintaa harjoitetaan tässä päätöksessä esitetyllä tavalla ja noudatetaan annettuja lupamääräyksiä, toiminta täyttää lainsäädännön edellytykset.

 

Valtioneuvoksen ympäristönsuojeluasetuksen (713/2014) 2 §:n kohdan 12 f perusteella alle 20 000 tonnia vuodessa jätettä ammattimaisesti käsittelevän toiminnan lupa-asian toimivalta kuuluu kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle.

Toimittaessa ympäristöluvan lupamääräysten mukaisesti laitoksen toiminnasta ei nykytietämyksen perusteella aiheudu yksinään tai muiden toimintojen kanssa sanottavaa ympäristö- tai terveyshaittaa tai kohtuutonta rasitusta naapureille. Päätöksessä on annettu tarpeelliseksi katsotut toiminnan pilaantumisen ehkäisemistä varmentavat, valvontaa mahdollistavat ja valvontaa toteuttavat lupamääräykset. Määräyksiä annettaessa on otettu huomioon toiminnan aiheuttama pilaantumisen todennäköisyys ja onnettomuusriski.

 

Päätöstä tehtäessä on huomioitu alueen kaavamääräys T teollisuus- ja varastorakennusten korttelialueena. Ympäristöluvallinen toiminta ei estä kaavan toteuttamista.

 

AkkuSer Oy:n toiminnasta Kärsämäen teollisuusalueella ei ole vaikutuksia Pyhäjoen vesistön tilaan.

 

Lupamääräysten antamisen toimivallan perustana ovat seuraavat säännökset: Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 6–7, 16–17, 52, 59–62, 133–134 § ja Valtioneuvoston asetus ympäristönsuojelusta (713/2014) 2–4 ja 11–15 §.

 

 

Lupamääräysten perustelut

 

Ympäristönsuojelulain 7 §:n mukaan toiminnanharjoittajalla on velvollisuus ehkäistä ja rajoittaa ympäristön pilaantumista. YSL 52 §:n mukaan toiminnasta ei saa aiheutua ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa. Määräykset on annettu, jotta voidaan varmistua, että varastoitava alkaliparistojäte sijoitetaan lupahakemuksen mukaisesti, eikä toiminnasta synny haittaa lähinaapureille. Määräyksillä varmistetaan, että jätteen välivarastointi päättyy luvan voimassaolon mukaisesti ja toiminnan päätyttyä kiinteistö siivotaan asianmukaisesti. (Lupamääräykset 1 ja 2)

 

Vastuuhenkilön nimeämisellä varmistetaan varaston asianmukainen hoito ja kunnossapito.

Vastuuhenkilön on tunnettava varaston toiminnot, sekä varaston toimintaa koskeva ympäristölainsäädäntö ja määräykset. Vastuuhenkilön on oltava selvillä toiminnan ympäristövaikutuksista, ympäristöriskeistä sekä ympäristöhaittojen poistamisesta. Pelastussuunnitelmalla esitetään toimet, joilla torjutaan mahdolliset onnettomuudet ja niiden vaikutukset, rajoitetaan seuraukset mahdollisimmin vähiksi ja varaudutaan onnettomuuden jälkien korjaamiseen. (Lupamääräykset 3–5)

 

Ympäristönsuojelulain 6 §:n mukaan toiminnanharjoittajan on oltava selvillä toimintansa ympäristövaikutuksista, ympäristöriskeistä ja niiden hallinnasta sekä haitallisten vaikutusten vähentämismahdollisuuksista.

 

Määräyksellä ympäristölle haitallisten aineiden torjuntakalustosta ja maahan joutuneiden valuntojen tai päästöjen välittömällä puhdistuksella varmistetaan, että maaperän ja pohjaveden pilaantumisen vaaraa ei pääse syntymää tai pilaantumisriski on mahdollisimman pieni (YSL 7, 16, 17 §). Ympäristönsuojelulain 133 §:n mukaan maaperän tai pohjaveden pilaantumista aiheuttaneella toiminnanharjoittajalla on velvollisuus puhdistaa pilaantunut alue siihen tilaan, ettei siitä voi aiheutua vaaraa tai haittaa terveydelle tai ympäristölle. Jos maaperään tai pohjaveteen on päässyt ainetta, joka saattaa aiheuttaa pilaantumista, on aiheuttajan välittömästi ilmoitettava siitä valvontaviranomaisille (YSL 134 §), jotta he voivat ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin. Häiriö- ja poikkeustilanteita voivat olla mm. vahinko- ja onnettomuustilanteet, esim. tulipalot tai tuotantohäiriöt, joista syntyy laadultaan tai määrältään epätavallisia päästöjä tai jätteitä. Näistä tilanteista tiedottaminen edesauttaa viranomaisia arvioimaan mahdollisia ympäristövaikutuksia ja toimenpiteitä. Häiriötilanteet, niiden syyt ja vaikutukset tulee kirjata muistiin myös raportointia ajatellen. (Lupamääräykset 6 ja 7)

 

Ympäristölupapäätöksestä ja sen mukaisesta toiminnasta tiedottamisella varmistetaan, että kiinteistöllä työskentelevät työntekijät ovat tietoisia AkkuSer Oy:n välivarastoinnista ja sen toiminnan luonteesta ja laajuudesta. (Lupamääräys 8)

 

Määräykset tarkkailusta, kirjanpidosta ja raportoinnista on annettu lupaehtojen tiedonkulun varmistamiseksi ja valvontaa varten. Kirjanpito ja raportointi ovat tarpeen, jotta luvan saaja ja viranomaiset ovat selvillä välivarastoinnista aiheutuvista kuormituksista. Myös lupamääräysten noudattamisen seuranta ja toiminnan ympäristövaikutusten arviointi edellyttävät kirjanpitoa ja siitä raportointia. Loppuraportin jättäminen on katsottu tarpeelliseksi, jotta alueen jälkihoito on suoritettu asianmukaisesti. (YSL 6, 62 §) (Lupamääräys 9)

 

Ympäristönsuojelulain 59 §:n mukaan jätteen käsittelytoiminnan harjoittajan on asetettava vakuus asianmukaisen jätehuollon, tarkkailun ja toiminnan lopettamisessa tai sen jälkeen tarvittavien toimien varmistamiseksi. Vakuuden suuruutta määrättäessä on otettu huomioon toiminnan laajuus, luonne ja tässä lupapäätöksessä annetut määräykset sekä toimipaikalle mahdollisesti jäävien käsittelemättömien jätteiden kuljetus- ja käsittelykustannukset. (YSL 60 §) Vakuus on asetettava ympäristöluvassa osoitetun valvontaviranomaisen eduksi ennen toiminnan aloittamista ja vakuus vapautetaan, kun toiminnanharjoittaja on täyttänyt velvollisuutensa. Ympäristönsuojelulain 61 §:ssä kerrotaan tarkemmin vakuuden asettamisesta ja voimassaolosta. (Lupamääräys 10)

 

Vastaukset yksilöityihin vaatimuksiin

Ppky Selänteen ympäristöterveyshuollon lausunto on otettu huomioon päätöksen lupamääräyksillä 3, 5 ja 8.

 

Päätöksen voimassaolo ja luvan muuttaminen

Tämä päätös on voimassa 31.12.2025 asti. Jos lupavelvollinen toiminta olennaisesti muuttuu, on toiminnalle haettava uusi ympäristölupa. Lupaviranomainen voi määrätä hakemaan uutta lupaa tai muuttamaan lupaa, jos toiminta muuttuu tai on aihetta epäillä, että tässä luvassa annetut määräykset eivät ole riittävät estämään luonnon vahingollista muuttumista tai vaaraa terveydelle tai viihtyisyyden merkittävää vähentymistä tai muuta näihin verrattavaa edun loukkausta, tai jos se on tarpeen toiminnan tarkkailemiseksi. Ehtoja voidaan myös lieventää tai vähentää, jos huomataan, että vahingolliset ympäristövaikutukset saadaan estettyä väljemminkin ehdoin. (YSL 29, 87, 88, 89 §)

 

Asetuksen noudattaminen

Ympäristönsuojelulain § 70 mukaisesti toiminnanharjoittajan tulee noudattaa mahdollisella asetuksella myöhemmin annettavia, tässä luvassa olevia määräyksiä ankarampia määräyksiä tai luvasta poikkeavia säännöksiä.

 

Päätöksen täytäntöönpano

Tämä päätös on lainvoimainen 17.10.2025, jos päätökseen ei haeta muutosta.

 

Sovelletut oikeusohjeet

Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 6–7, 9, 11–12, 16–17, 22, 27, 39, 42–44, 48–49, 52–53, 58–62, 66, 70, 83–85, 87–89, 94, 133–134, 170, 190–191 ja 205 §

Valtioneuvoston asetus ympäristönsuojelusta (713/2014) 2–4 ja 11–15 §.

Jätelaki (646/2011) 12–13, 15, 118–120 §

Laki eräistä naapuruussuhteista (26/1920) 17–18 §

Haapajärven kaupungin ympäristölautakunnan 12.2.2025 hyväksymä ympäristönsuojeluviranomaisen maksutaksa.

 

Käsittelymaksu ja sen määräytyminen

Tämän päätöksen käsittelystä peritään Haapajärven kaupungin ympäristölautakunnan 12.2.2025 hyväksymän taksan mukainen maksu.

 

Päätöksestä tiedottaminen

Päätös annetaan julkipanon jälkeen 9.9.2025.

 

Päätöksen katsotaan tulevan asianosaisten tietoon antamispäivänä. Päätöksestä tiedotetaan kuuluttamalla siitä Haapajärven kaupungin verkkosivuilla valitusajan.

Päätös lähetetään vuokrakiinteistön omistajille, Pohjois-Pohjanmaan pelastuslaitokselle ja Pohjois-Pohjanmaan ELY- keskukselle. Hakemusvaiheessa kuulluille lähetetään päätöksen antamisesta tiedoksiannot.

 

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta valittamalla Vaasan hallinto-oikeuteen. Valitusoikeuden ja muutoksenhaun osalta noudatetaan, mitä hallintolainkäyttölaissa säädetään. Valitusoikeus on sillä, jonka etua ja oikeutta lupa koskee sekä ELY-keskuksella ja hankkeen tarkoittamalla alueella toimivalla sellaisella rekisteröidyllä yhdistyksellä tai säätiöllä, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen.

 

Valitusosoitus on tämän päätöksen lopussa.

 

Päätös