RSS-linkki
Kokousasiat:https://poytakirjat.haapajarvi.fi:443/D10_Haapajarvi/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://poytakirjat.haapajarvi.fi:443/D10_Haapajarvi/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Ympäristölautakunta
Esityslista 29.10.2025/Asianro 6
| Edellinen asia | Seuraava asia | |
Päätös eläinlääkintähuoltolain (285/2023) 9 §:n mukaisesta kunnallisten eläinlääkäripalvelujen järjestämisvastuun laajuudesta ja 17 §:n mukaisista täydentävistä palveluista
YMPLT 29.10.2025
255/11.02.00/2025
Taustaa
Uusi eläinlääkintähuoltolaki (285/2023) tulee voimaan 1.1.2026. Uuden lain
mukaan järjestäjä määrittää järjestämisvastuun laajuuden alueellisten
tarpeiden perusteella. Järjestäjä voi tuottaa myös järjestämisvastuuta
täydentäviä palveluita rajoitetusti.
Haapajärven ympäristöpalveluiden ympäristöterveydenhuollon yhteistoiminta-alue (myöhemmin Haapajärven ympäristöpalvelut) on uuden eläinlääkintähuoltolain 3 §:n tarkoittama järjestäjä, joka huolehtii alueellaan eläinlääkäripalvelujen sekä elintarvikkeiden turvallisuuden valvonnan ja kunnaneläinlääkärille säädettyjen tehtävien hoidon järjestämisestä siten kuin uudessa laissa säädetään. Haapajärven kaupungin hallintosäännön 21 §:n mukaan ympäristölautakunta johtaa ja kehittää alaistaan toimialaa ja vastaa palvelujen tuloksellisesta järjestämisestä. Kuntien yhteinen ympäristölautakunta on lain tarkoittama järjestäjän tehtävistä huolehtiva monijäseninen toimielin.
Alueellisen järjestäjän tulee määritellä lakisääteisten eläinlääkäripalvelujen
järjestämistapa ennen uuden lain voimaantuloa. Järjestämisvastuuta
määritettäessä on otettava huomion alueen yksityinen eläinlääkäripalvelujen tarjonta. Uuden lain mukaan järjestäjä määrittää
eläinlääkäripalveluiden järjestämisvastuun laajuuden alueellisten tarpeiden
perusteella. Järjestäjä voi tuottaa myös järjestämisvastuuta täydentäviä
palveluita rajoitetusti. Täydentävät palvelut on hinnoiteltava
markkinaperusteisesti.
Nykytilanne
Haapajärven ympäristöpalvelut järjestään kunnalliset eläinlääkäripalvelut Haapajärven ja Pyhäjärven kaupungeissa ja Kärsämäen ja Reisjärven kunnissa. Lakisääteisten tehtävien hoitamiseksi yhteistoiminta-alueella on viisi kunnaneläinlääkärin virkaa eläinlääkäripraktiikassa ja kaksi osittaista valvontaeläinlääkärin virkaa sekä yksi klinikkaeläinhoitajan tehtävä. Yksi praktikoista toimii vastaavana eläinlääkärinä. Eläinlääkintähuollon henkilöstön ensisijaisena toimipisteenä toimii Haapajärven yhteisvastaanotto. Lisäksi Pyhäjärvellä on pieneläinvastaanotto.
Yhteistoiminta-alue muodostaa yhden päivystysalueen, jolla yksi eläinlääkäri vuorollaan päivystää virka-ajan ulkopuolella. Suur- ja pieneläinpäivystystä ei ole erotettu toisistaan. Eläinlääkintähuollon nykyinen toimintatapa on osoittautunut toimivaksi ja ympärivuorokautiset palvelut on pystytty tuottamaan toimintavarmasti.
Voimassa olevan eläinlääkintähuoltolain (765/2009) 11 §:n mukaan
kunnan on järjestettävä arkipäivisin virka-aikana peruseläinlääkäripalvelu
asukkaidensa pitämiä kotieläimiä varten sekä sellaisten yhteisöjen pitämiä
kotieläimiä varten, joilla on kotipaikka kunnan alueella. Muita kotieläimiä
kuin hyötyeläimiä varten palvelu on kuitenkin järjestettävä vain, jos
palvelua ei ole muuten saatavilla. Lisäksi kunnan on järjestettävä
kiireellistä eläinlääkärinapua alueellaan olevia kotieläimiä varten kaikkina
vuorokaudenaikoina.
Uusi eläinlääkintähuoltolaki (285/2023) tulee voimaan 1.1.2026. Uusi laki
määrittää kuntien lakisääteisen eläinlääkäripalvelujen järjestämisvastuun
vanhaa lakia selkeämmin. Velvoitteisiin eläinten hyvinvoinnin, eläintautien,
merkinnän ja rekisteröinnin, sivutuotteiden sekä tuonnin ja viennin
valvonnan osalta ei tule muutoksia.
Uuden lain vaatimukset järjestäjälle
Uuden lain mukaan kunnan on järjestettävä eläinten terveyden ja
hyvinvoinnin sekä kansanterveyden kannalta välttämättömät
eläinlääkäripalvelut, jotka määritellään lain 8 ja 9 §:issä. Tehtävien
hoitamista varten järjestäjällä on oltava tarpeellinen määrä
kunnaneläinlääkärin virkoja.
Eläinlääkintähuoltolain 8 §:n mukaan eläinten terveyden ja hyvinvoinnin
sekä kansanterveyden kannalta välttämättömät eläinlääkäripalvelut, jotka
turvataan tarvittavilta osin julkisen järjestämisvastuun kautta, ovat:
1) yleistutkimus ja terveydentilan arviointi eläinten terveyden
todentamiseksi;
2) kissojen ja koirien tunnistusmerkintä;
3) eläinterveyskäynnit, joista säädetään tarttuvista eläintaudeista sekä
tiettyjen eläinterveyttä koskevien säädösten muuttamisesta ja
kumoamisesta ("eläinterveyssäännöstö") annetun Euroopan parlamentin ja
neuvoston asetuksen (EU) 2016/429 25 artiklassa, sekä
elintarviketuotantoa varten pidettävien eläinten pitopaikoissa tehtävät
terveydenhuoltokäynnit ja terveydenhuoltosuunnitelmat;
4) rokotus;
5) loisten häätöön ja ehkäisyyn liittyvät toimenpiteet;
6) suun terveydenhuoltoon liittyvät välttämättömät perustoimenpiteet tai,
jos se on toimenpiteen laajuus tai vaativuus huomioon ottaen tarkoituksenmukaista, jatkohoitoon lähettäminen;
7) sarvien ja sarven aiheiden poistaminen naudoilta ja vuohilta;
8) lisääntymiseen liittyvät tarkastukset ja tutkimukset sekä
lisääntymisongelmien hoito elintarviketuotantoa varten pidettäville
naudoille, sioille, lampaille, vuohille ja poroille;
9) kastraatio naudalle, sialle, lampaalle, vuohelle, porolle, koiralle ja
kissalle sekä sterilisaatio kissalle;
10) sairaan eläimen kliininen tutkimus ja hoitotarpeen arviointi,
tavanomaisten näytteiden ottaminen ja pikatestaus tai toimittaminen
laboratoriotutkimuksiin eläimen sairauden syyn selvittämiseksi sekä
tarvittaessa eläimen lähettäminen jatkotutkimuksiin;
11) sairaalle elintarvike- tai turkistuotantoa varten pidettävälle eläimelle
tarvittava hoito, jota on mahdollista antaa eläimen pitopaikassa ja johon
kuuluu myös nautaeläimen juoksutusmahaleikkaus;
12) perustasoinen ensiapuluonteinen hoito, jota tarvitaan muulle kuin 11
kohdassa tarkoitetulle eläimelle, johon kuuluvat ruoansulatuskanavan ja
virtsateiden häiriöiden konservatiivinen hoito, tulehdus- ja kiputilojen hoito,
sokin hoito, metabolisten häiriöiden hoito, haavojen ompelu, muu vastaava
enintään vähäisiä kirurgisia toimenpiteitä sisältävä hoito, tavanomaisimpien
pienten kotieläinten luunmurtumien immobilisaatio sekä hoitoon liittyvä
välttämätön jatkokäsittely tai lääkehoito ja tarvittaessa eläimen
lähettäminen jatkohoitoon;
13) synnytysapu, johon kuuluvat keisarileikkauksista nautojen, lampaiden,
vuohien ja kissojen keisarileikkaus;
14) eläimen lopetus.
Eläinlääkintähuoltolain 9 §:n mukaan kunkin järjestäjän järjestämisvastuun
laajuus määräytyy alueellisten tarpeiden perusteella. Järjestäjän tulee
järjestää 8 §:n mukaiset palvelut ainakin elintarvike- tai turkistuotantoa
varten pidettäville eläimille. Lisäksi tulee järjestää sellainen eläimen
äkillisen ja vakavan sairastumisen, vahingoittumisen tai sairauden
vaikeutumisen edellyttämä välitön arviointi ja hoito, jota ei voida siirtää
ilman sairauden pahenemista tai eläimen merkittävää kärsimystä, sekä
eläimen lopetus eläinsuojelullisin perustein (kiireellinen eläinlääkärinapu).
Muut 8 §:n mukaiset palvelut kuuluvat järjestämisvastuuseen siltä osin kuin
niiden järjestäminen on tarpeen kyseisten palvelujen riittävän ja
kohtuuhintaisen alueellisen saatavuuden sekä muiden järjestäjälle laissa
säädettyjen tehtävien asianmukaisen hoidon turvaamiseksi.
Järjestämisvastuuseen kuuluvien eläinlääkäripalvelujen mitoituksessa on
otettava huomioon yksityisten eläinlääkäripalvelun tuottajien järjestäjän
alueella tarjoamat palvelut.
Eläinlääkintähuoltolain 10 §:n 1 momentin mukaan järjestämisvastuuseen
kuuluvien palvelujen tulee olla saatavilla niitä kotieläimiä varten, joiden
omistajan tai haltijan asuin- tai kotipaikka on järjestäjän alueella. Eläinten
pitopaikassa annettavien eläinlääkäripalvelujen tulee olla saatavilla
järjestäjän alueella pidettäviä kotieläimiä varten.
Kiireellinen eläinlääkärinapu on järjestettävä sitä tarvitsevia eläimiä varten
myös virka-ajan ulkopuolella. Poiketen siitä, mitä 10 §:n 1 momentissa
säädetään, kiireellistä eläinlääkärinapua on annettava kaikille järjestäjän
alueella oleville kotieläimille, jollei voida pitää olosuhteisiin nähden
kohtuullisena, että eläin viedään saamaan eläinlääkärinapua
järjestämisvastuussa olevan järjestäjän alueelle.
Järjestäjän tulee huolehtia, että järjestämisvastuuseen kuuluvia
eläinlääkäripalveluja on saatavilla arkipäivisin ainakin virka-aikaan.
Järjestämisvastuuseen kuuluvien eläinlääkäripalvelujen tulee olla saatavilla
palveluiden käyttäjien kannalta kohtuullisessa ajassa ja kohtuullisella
etäisyydellä maantieteelliset olosuhteet huomioon ottaen.
Eläinlääkäripalvelut tulee järjestää siten, että eläinlääkäri käy tarvittaessa
eläinten pitopaikassa, kun palveluja tuotetaan elintarvike- tai
turkistuotantoa varten pidettäville kotieläimille, hevoseläimille sekä
sellaisille muille suurikokoisille kotieläimille, joita ei voida ilman merkittävää
vaivaa kuljettaa eläinlääkärin vastaanotolle.
Eläinlääkintähuoltolain 20 §:n mukaan järjestäjän velvollisuudesta
huolehtia elintarvikelain ja sillä täytäntöön pantavien säännösten
noudattamisen valvonnasta säädetään mainitussa laissa.
Järjestäjän on huolehdittava muissa 1 §:n 3 momentissa mainituissa
laeissa kuin elintarvikelaissa kunnaneläinlääkärille säädettyjen tai näiden
lakien nojalla määrättyjen valvontatehtävien hoidon edellytysten
järjestämisestä alueellisten ja valtakunnallisten valvontaa koskevien
suunnitelmien mukaisesti.
Palvelutarpeen arviointi
Palvelutarpeeseen vaikuttavat mm. alueen eläinmäärät, yksityiset palvelut
ja oman tuotannon ylläpitämisen tarpeet.
Arvio Haapajärven ympäristöpalveluiden alueen eläinmääristä
Toimialueen eläinmäärät on arvioitu vuoden 2025 eläinlääkintähuollon
suunnitelmaan seuraavasti: Nautatiloja 160, sikatiloja 5, lammas- ja
vuohitiloja 3, isompia hevostiloja 9, siipikarjatiloja 2 ja vesiviljelytiloja 4, tarhatun riistan toimintayksiköitä 5 ja mehiläistarhoja 2. Arvio lemmikkien määrästä on 2500. Järjestäjällä on viimesijainen vastuu järjestää näille eläimille mahdollisuus saada hoitoa ympärivuorokautisesti.
Alueellinen eläinlääkäripalveluiden markkinatilanne yhteistoiminta-alueella
Uusi eläinlääkintähuoltolaki edellyttää kunnilta eläinlääkinnän palveluiden
markkinatilanteen selvittämistä alueellisesti. Eläinlääkäripalvelujen
järjestämisvastuun määrittämiseksi ja alueellisen palveluntarjonnan
kartoittamiseksi koottiin tiedot Haapajärven ympäristöpalveluiden alueella ja lähikunnissa toimivista yksityisistä eläinlääkäripalveluiden tuottajista ja heille lähetettiin kysely, jolla selvitettiin toiminnan laajuutta ja luonnetta. Haapajärven ympäristöpalveluiden alueella ei ole yksityisiä pieneläinvastaanottoja. Lähimmät pieneläinvastaanotot toimivat Nivalassa ja Ylivieskassa. Lähikunnissa on lisäksi 5 pieneläinpalveluita vastaanotollaan tai kiertävänä palveluna tarjoavaa palveluntarjoajaa. Alueella toimii yksityisiä eläinlääkäreitä, jotka tarjoavat tuotantoeläinpalveluita eläinten pitopaikoissa usean kunnan alueella. Tuotantoeläinpalvelut koostuvat pääasiallisesti nautaterveydenhuollon palveluista. Alueella ei ole hevosklinikoita, mutta tiedossa on, että alueella käy yksittäisiä kiertäviä hevospraktikoita lähinnä hammashoitoa antamassa.
Vastausten perusteella Haapajärven ympäristöpalveluiden alueella on arkisin tarjolla yksityisiä, päiväaikaisia eläinlääkäripalveluita sekä seura- ja harraste-eläimille, että tuotantoeläimille. Yksityiset tuotantoeläinpalvelut ovat pääasiassa nautaterveydenhuollon palveluita terveydenhuolto-sopimustiloille. Yhteistoiminta-alueen kotieläintiloille ei ole tarjolla kiireellistä eläinlääkärinapua tuotantoeläimille yksityisten eläinlääkäreiden tarjoamana minään vuorokaudenaikana. Pieneläinvastaanottojen koko vaihtelee siten, että suurin osa yhteistoiminta-alueen ja lähikuntien vastaanotoista on yhden eläinlääkärin vastaanottoja. Kahdella vastaanotoista työskentelee kaksi eläinlääkäriä. Yksityisillä vastaanotoilla on samankaltainen peruseläinlääkäripalveluvalikoima kuin kunnaneläinlääkärin vastaanotoilla, sisältäen muun muassa rokotuksia, tavanomaisten tulehdus- ja aineenvaihduntasairauksien hoitoa, tuki- ja liikuntaelinsairauksien tutkimuksia ja hoitoa, näytteenotto- ja kuvantamispalveluita, kastraatio- ja sterilisaatioleikkauksia ja perustason hammashoitoa. Kaksi pieneläinvastaanotoista on ilmoittanut tarjoavansa myös tiettyjä erikoistason palveluita. Kiireellistä apua on tarjolla pieneläimille aukioloaikojen puitteissa. Yksityisvastaanotot eivät tarjoa palveluita iltaisin, viikonloppuisin ja juhlapyhinä eikä yhteistoiminta-alueella tai lähikunnissa ole tarjolla ilta- ja yöaikaista yksityistä eläinlääkäripalvelua pieneläimille. Vastaanotot eivät pääsääntöisesti ole auki yrittäjien loma-aikoina.
Oman tuotannon ylläpitämisen tarpeet
Arvio vuoden 2025 suureläinkäyntien kokonaislukumääräksi on 2550 ja
pieneläinkäyntien kokonaislukumääräksi 2750. Vuonna 2024 eläinlääkärit
ovat raportoineet tehneensä yhteensä 1567 päiväaikaista suureläinkäyntiä
ja 332 päivystysaikaista suureläinkäyntiä. Päiväaikaisia pieneläinkäyntejä
vastaanotolla on ollut 2304 ja päivystysaikaisia käyntejä 259.
Terveydenhuollon vuosikatsauksia nautatiloille on tehty alueemme kunnaneläinlääkäreiden toimesta 201 kpl ja sikaterveydenhuollon käyntejä yhteensä 31 kpl. Alueen terveydenhuoltosopimustiloista 85 %:lla on sopimus Haapajärven kunnaneläinlääkärin kanssa. Valtion valvontatehtäviä (eläinsuojelu-, eläintauti- sivutuotevalvonta) on tehty valvontaeläinlääkärin toimesta 67, ja praktikot ovat suorittaneet tai olleet työparina yhteensä 16 tarkastuksella.
Vuoden 2025 eläinlääkintähuoltosuunnitelmaan on kirjattu, että
eläinlääkintähuollon kokonaisuuden järjestämiseen praktiikka- ja
viranomaistehtävät huomioiden varataan eläinlääkäriresursseja 6,5 htv:ta.
Praktiikkatehtävien resurssitarve on 5 htv:ta. Tarvearviossa on otettu
huomioon tilakoon kasvu ja tilakäynteihin kuluva aika, mahdollisuus
suunnitelmalliseen terveydenhuoltotyöhön sekä pieneläinpalveluiden
kysyntä. Lisäksi on otettu huomioon ympärivuorokautinen
päivystys. Päivystysten järjestämisessä on otettava huomioon virkaehtosopimuksen päivystystä ja lepoaikoja koskevat määräykset ja siinä määritelty päivystystiheys sekä mahdolliset äkilliset poissaolot ja se, että työn kuormittavuus ei ole kohtuuton.
Järjestämisvastuun laajuus
Haapajärven ympäristöpalvelut on eläinlääkintähuoltolain 3 §:n mukainen järjestäjä Haapajärven ja Pyhäjärven kaupunkien sekä Kärsämäen ja Reisjärven kuntien osalta. Eläinlääkintähuoltolain 9 §:n nojalla järjestäjän on määritettävä järjestämisvastuunsa laajuus.
Eläinlääkintähuoltolain 8 §:n mukaisen luettelon kaikkien
eläinlääkäripalvelujen sisällyttäminen alueelliseen järjestämisvastuuseen
on tarpeellista kyseisten palvelujen riittävän alueellisen ja ajallisen
saatavuuden, eläinlääkintähuollon oman palvelutuotannon kokonaisuuden
ylläpitämisen sekä laissa järjestäjälle säädyttyjen muiden tehtävien hoidon
turvaamiseksi. Näitä ovat muun muassa eläintautivalmius ja
valvontatehtävät. Kriittisin tehtävä on päivystys, jonka toimivuus edellyttää
riittäviä eläinlääkäriresursseja. Riittävä päiväaikaisen praktiikkatyön määrä
varmistaa eläinlääkäreiden pysyvyyttä ja siten päivystysten toimivuutta.
Alueellisen markkinatilanteen selvityksen perusteella alueella on tarve
palveluille erityisesti virka-aikojen ulkopuolella, ja tuotantoeläinten
kiireellisen avun osalta kaikkina vuorokaudenaikoina.
Palvelukohtaiset perustelut edellä mainittujen lisäksi ovat seuraavat:
1) Yleistutkimus ja terveydentilan arviointi eläinten terveyden
todentamiseksi; välttämätön osa muita järjestämisvastuuseen kuuluvia
eläinlääkäripalveluita (mm. rokotus), joten kuuluu aina
järjestämisvastuuseen.
2) Kissojen ja koirien tunnistusmerkintä; koiran tunnistusmerkintä on
lakisääteinen velvollisuus koirien omistajille, joten on välttämätöntä
varmistaa palvelun saatavuus kaikissa tilanteissa. Koirien ja kissojen
tunnistusmerkintä on sisällytettävä järjestämisvastuuseen, koska muualla
laissa järjestäjälle säädettyjen tehtävien asianmukaisen hoidon
turvaaminen sitä edellyttää. Eläintauti- ja eläinsuojeluvalvonnassa on
varauduttava tunnistusmerkitsemään kerralla suuri määrä eläimiä, joten on
tärkeää varmistaa, että kunnaneläinlääkärit voivat toimia tässä tehtävässä.
3) Eläintesveyskäynnit, joista säädetään tarttuvista eläintaudeista sekä
tiettyjen eläinterveyttä koskevien säädösten muuttamisesta ja
kumoamisesta ("eläinterveyssäännöstö") annetun Euroopan parlamentin ja
neuvoston asetuksen (EU) 2016/429 25 artiklassa, sekä
elintarviketuotantoa varten pidettävien eläinten pitopaikoissa tehtävät
terveydenhuoltokäynnit ja terveydenhuoltosuunnitelmat; kuuluu lain 9 §:n
mukaan aina järjestämisvastuuseen, sillä eläinterveyskäynnit koskevat
tuotantoeläimiä ja ne toteutetaan pääasiassa osana
terveydenhuoltokäyntejä.
4) Rokotus; Rokotukset ovat olennaisia infektiotautien ehkäisyssä.
Vähentämällä infektiotautien esiintymistä edistetään sekä eläinten, että
ihmisten terveyttä ja hyvinvointia. Kansanterveyttä edistetään rokottamalla
eläimiä vaarallisia zoonooseja kuten rabiesta vastaan sekä vähentämällä
muiden eläintautien esiintymistä, ja siten mikrobilääkkeiden käyttöä
infektiotautien ja niiden jälkitautien hoidossa. Kansanterveydellisistä syistä
on varauduttava ihmisten ja eläinten välillä leviävien tarttuvien tautien
(kuten rabies, leptospira) ennaltaehkäisyyn nopeasti käynnistettävillä
rokotuksilla. Tämän vuoksi palvelun on kuuluttava järjestämisvastuuseen.
Rokottaminen on sisällytettävä järjestämisvastuuseen myös siksi, että
muualla laissa järjestäjälle säädettyjen tehtävien asianmukaisen hoidon
turvaaminen sitä edellyttää. Eläintautivalmiuden vuoksi on varauduttava
tarvittaessa rokottamaan kerralla suuri määrä eläimiä esimerkiksi
epidemiatilanteessa, tai laittomasti maahantuotuja eläimiä.
5) Loisten häätöön ja ehkäisyyn liittyvät toimenpiteet; ihmisten ja eläinten
välillä leviävät loiset (muun muassa heisimadot ja suolinkaiset) on voitava
estää, palvelun riittävyydestä on huolehdittava ja mahdolliseen nopeaan
lääkitystarpeen lisääntymiseen on varauduttava sisällyttämällä palvelu
järjestämisvastuuseen. Vähentämällä loistautien esiintymistä edistetään
eläinten terveyttä ja hyvinvointia koko Suomessa. Tietyt loistaudit ovat
zoonooseja, ja siten loisten häädöllä ja ehkäisyllä edistetään myös
kansanterveyttä. Loisten häätöön ja ehkäisyyn liittyvät toimenpiteet on
sisällytettävä järjestämisvastuuseen, koska muualla laissa järjestäjälle
säädettyjen tehtävien asianmukaisen hoidon turvaaminen sitä edellyttää.
Eläintautivalmiuden näkökulmasta on varauduttava lääkitsemään kerralla
suuri määrä esimerkiksi laittomasti maahantuotuja eläimiä.
6) Suun terveydenhuoltoon liittyvät välttämättömät perustoimenpiteet tai,
jos se on toimenpiteen laajuus tai vaativuus huomioon ottaen
tarkoituksenmukaista, jatkohoitoon lähettäminen; suun terveydenhuollon
peruspalvelujen ajallinen riittävyys on varmistettava koko alueella
sisällyttämällä ne järjestämisvastuuseen. Suun terveydenhuollon
järjestäminen on viime sijassa järjestäjän vastuulla. Kunnallisessa
eläinlääkintähuollossa tarjottavat suun terveydenhuoltoon liittyvät
perustoimenpiteet eivät merkittävästi vaikuta markkinoiden toimintaan.
7) Sarvien ja sarven aiheiden poistaminen naudoilta ja vuohilta; kuuluu lain
9 §:n mukaan aina järjestämisvastuuseen.
8) Lisääntymiseen liittyvät tarkastukset ja tutkimukset sekä
lisääntymisongelmien hoito elintarviketuotantoa varten pidettäville
naudoille, sioille, lampaille, vuohille ja poroille; kuuluu lain 9 §:n mukaan
aina järjestämisvastuuseen.
9) Kastraatio naudalle, sialle, lampaalle, vuohelle, porolle, koiralle ja
kissalle sekä sterilisaatio kissalle; kuuluu järjestämisvastuuseen aina
tuotantoeläinten osalta. Muiden eläinlajien kohdalla perusleikkaukset ovat
tarpeen palvelutuotannon kokonaisuuden turvaamiseksi ja kirurgisten
taitojen ylläpitämiseksi. Kissojen osalta toimenpide on tarpeen myös
kissapopulaatioiden syntymisen estämiseksi. Kissojen hallitsematon
lisääntyminen ja kissan päätyminen kulkukissaksi johtavat eläinten
hyvinvointiongelmiin. Lisäksi kissat voivat levittää eläintauteja ja
zoonooseja, mikä vaarantaa eläinten ja ihmisten terveyttä.
10) Sairaan eläimen kliininen tutkimus ja hoitotarpeen arviointi,
tavanomaisten näytteiden ottaminen ja pikatestaus tai toimittaminen
laboratoriotutkimuksiin eläimen sairauden syyn selvittämiseksi sekä
tarvittaessa eläimen lähettäminen jatkotutkimuksiin; kuuluu olennaisena
osana kiireelliseen eläinlääkärinapuun ja kuuluu lain 9 §:n mukaan aina
järjestämisvastuuseen.
11) Sairaalle elintarvike- tai turkistuotantoa varten pidettävälle eläimelle
tarvittava hoito, jota on mahdollista antaa eläimen pitopaikassa ja johon
kuuluu myös nautaeläimen juoksutusmahaleikkaus; kuuluu lain 9 §:n
mukaan aina järjestämisvastuuseen.
12) Perustasoinen ensiapuluonteinen hoito, jota tarvitaan muulle kuin 11
kohdassa tarkoitetulle eläimelle, johon kuuluvat ruoansulatuskanavan ja
virtsateiden häiriöiden konservatiivinen hoito, tulehdus- ja kiputilojen hoito,
sokin hoito, metabolisten häiriöiden hoito, haavojen ompelu, muu vastaava
enintään vähäisiä kirurgisia toimenpiteitä sisältävä hoito, tavanomaisimpien
pienten kotieläinten luunmurtumien immobilisaatio sekä hoitoon liittyvä
välttämätön jatkokäsittely tai lääkehoito ja tarvittaessa eläimen
lähettäminen jatkohoitoon; kuuluu kiireelliseen eläinlääkärinapuun ja
kuuluu siten lain 9 §:n mukaan aina järjestämisvastuuseen.
13) Synnytysapu, johon kuuluvat keisarileikkauksista nautojen, lampaiden,
vuohien ja kissojen keisarileikkaus; kuuluu kiireelliseen eläinlääkärinapuun
ja kuuluu siten lain 9 §:n mukaan aina järjestämisvastuuseen.
14) Eläimen lopetus. Kuuluu kiireelliseen eläinlääkärinapuun ja kuuluu lain
9 §:n mukaan aina järjestämisvastuuseen.
Järjestämisvastuuseen kuuluvien eläinlääkäripalvelujen mitoituksessa on
otettu huomioon yksityisten eläinlääkäripalvelun tuottajien järjestäjän
alueella tarjoamat palvelut. Kiireettömiä palveluita on tarjolla virka-aikana,
pois lukien yrittäjien loma-ajat. Sisällyttämällä välttämättömät palvelut
järjestämisvastuuseen järjestäjä varmistaa, että palveluita on saatavilla
kaikissa tilanteissa ja myös poikkeuksellisissa olosuhteissa.
Järjestämisvastuun taustalla on järjestäjän viimekätinen järjestämisvastuu
eläinlääkintähuoltolain 8 §:n mukaisten palvelujen järjestämisessä.
Julkisten peruspalveluiden turvaaminen varmistaa, että järjestäjä ei ole
pakotettu tekemään äkillisiä muutoksia palveluihinsa reagoidakseen
yksityisen palveluntarjonnan väliaikaisiin tai pysyviin muutoksiin.
Lain 17 §:ssä säädetään muiden kuin järjestämisvastuuseen kuuluvien
eläinlääkäripalvelujen järjestämisestä.
Muiden kuin järjestämisvastuuseen kuuluvien eläinlääkäripalvelujen
sisällyttäminen järjestämisvastuuseen täydentävänä palveluna on
tarpeellista palvelutuotannon kokonaisuuden ylläpitämiseksi ja laissa
järjestäjälle säädyttyjen muiden tehtävien hoidon turvaamiseksi. Näiden
palveluiden tarjoaminen on asiakkaan etu, ja joissakin tilanteissa
perusteltua myös eläinsuojelullisista syistä, kun vältytään eläimen
kuljettamiselta pitkienkin etäisyyksien päähän. Tällaisia täydentäviä
palveluita voivat olla esim. tietyt eläimen hengen pelastamiseksi tehtävät
hätäleikkaukset ja paremmat diagnostiset menetelmät kuten
kuvantamistutkimukset. Täydentävien palveluiden tarjoamisella on
osaltaan vaikutusta myös kunnaneläinlääkärin työn houkuttelevuuteen ja
mielekkyyteen, sillä se tarjoaa mahdollisuuden tehdä ajanmukaista
praktiikkaa, ja auttaa säilyttämään kunnaneläinlääkärin virat ammatillisesti
vetovoimaisina.
Täydentävinä toimenpiteinä järjestämisvastuun ulkopuolelta on perusteltua
järjestää:
1) Kuvantamistutkimus tilanteissa, joissa sairaan eläimen asianmukainen
tutkimus ja hoitotarpeen arviointi sitä edellyttää. Viivytyksetön
kuvantamistutkimus on usein tarpeen asianmukaisen diagnoosin ja
jatkohoidon tarpeen määrittämiseksi annettaessa kiireellistä
eläinlääkärinapua.
2) Leikkaushoito henkeä uhkaavissa hätätilanteissa, kuten keisarileikkaus
koirille, mikäli eläimen lähettäminen jatkohoitoon viivytyksettä ei ole
mahdollista. Leikkaushoidon viipyminen voi aiheuttaa eläinsuojelullisen
ongelman tai hengenvaaran, mikäli eläin ei ole kuljetuskuntoinen tai
jatkohoitoa yksityisellä palveluntuottajalla ei ole saatavilla.
3) Koiran sterilaatioleikkaus. Jotta leikkaushoito henkeä uhkaavissa
hätätilanteissa olisi mahdollista toteuttaa turvallisesti, on eläinlääkärin
ajoittain tehtävä ei-kiireellisiä leikkauksia ammattitaidon ylläpitämiseksi.
4) Lisääntymiseen liittyvät tarkastukset ja tutkimukset sekä
lisääntymisongelmien hoito myös muille kuin tuotantoeläimille. Tämä pitää
sisällään mm. pieneläimille suoritettavat tiineystarkastukset
ultraäänilaitteella. Tärkeää kliinisten taitojen ylläpitämiseksi, jotta myös
sairaiden eläinten ultraäänitutkimus on tarvittaessa mahdollista
luotettavasti. Kunnaneläinlääkärin ei ole mahdollista selvittää luotettavasti,
pidetäänkö eläintä tuotantoeläimenä vai lemmikkinä.
5) Perustasoinen, esim. vähäisiä kirurgisia toimenpiteitä sisältävä
sairauden hoito myös muille kuin tuotantoeläimille. Työn mielekkyyden
säilyttämiseksi perustasoinen sairauden hoito on syytä sisällyttää
järjestämisvastuuseen täydentävänä palveluna.
Muita, kuin lakisääteiseen järjestämisvastuuseen kuuluvia
eläinlääkäripalveluita tarjotaan sisältönsä ja mitoituksensa puolesta
rajatusti ja oikeasuhtaisesti ottaen huomioon julkisen eläinlääkintähuollon
perustehtävä sekä yksityisten eläinlääkäripalvelun tuottajien asema.
Palvelut eivät ole erikoiseläinlääkinnän tasoisia ja ne hinnoitellaan
markkinaehtoisesti. Ympäristölautakunta päättää järjestäjän perimät
järjestämisvastuuta täydentävien palveluiden markkinaperusteiset maksut yhdessä ympäristöterveydenhuollon muiden maksujen kanssa erillisellä päätöksellä.
Valmistelija/lisätietoja: Ympäristöjohtaja Sanna Räty, p. 040 3008 270
Päätösehdotus Ympäristölautakunta päättää, että Haapajärven ympäristöpalveluiden ympäristöterveydenhuollon yhteistoiminta-alueen eläinlääkäripalveluiden järjestämisvastuu eläinlääkintähuoltolain 9 §:n nojalla on laajuudeltaan 8 §:n listauksen mukainen. Järjestämisvastuu kattaa yleisen edun kannalta välttämättömät eläinlääkäripalvelut. Tällä päätöksellä määriteltävä kunnallinen järjestämisvastuu on Euroopan komission päätöksen 2012/21/EU mukainen alueellinen SGEI-palveluvelvoite (Services of General Economic Interest).
Lisäksi täydentävinä toimenpiteinä järjestämisvastuun ulkopuolelta voidaan järjestää:
1. kuvantamistutkimus tilanteissa, joissa sairaan eläimen asianmukainen tutkimus ja hoito sitä edellyttää
2. leikkaushoito henkeä uhkaavissa tilanteissa
3. koiran sterilaatioleikkaus
4. lisääntymiseen liittyvät tarkastukset ja tutkimukset sekä lisääntymisongelmien hoito myös muille kuin tuotantoeläimille
5. perustasoinen, esimerkiksi vähäisiä kirurgisia toimenpiteitä sisältävä sairauden hoito myös muille kuin tuotantoeläimille.
Päätös
| Edellinen asia | Seuraava asia | |