RSS-linkki
Kokousasiat:https://poytakirjat.haapajarvi.fi:443/D10_Haapajarvi/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://poytakirjat.haapajarvi.fi:443/D10_Haapajarvi/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 15.08.2023/Pykälä 174
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Selvitys kaupungin työtoiminta- tai työvalmennusyksikön perustamisesta
KHALL 15.08.2023 § 174
108/00.02.01/2023
Työllisyyskoordinaattori on valmistellut kunnanhallituksen keväällä käynnistämän selvityksen kaupungin työllisyyttä edistävistä toimista ja niiden kehittämisestä. Selvitys on myös liitteenä.
Tällä hetkellä työllistämistoimet keskittyvät selvityksen mukaan palkkatuki- ja velvoitetyöllistämiseen sekä työkokeilu- ja harjoittelupaikkojen järjestämiseen kaupungin omassa organisaatiossa. Tällä hetkellä akuuteimmassa vaiheessa on hyvin toimivan yhteistyön käynnistäminen hyvinvointilue Pohteen kanssa erityisesti nuorten ja kuntouttavan työtoiminnan osalta.
Työllistämistoimet vaikuttavat suoraan kaupungin vastuisiin työmarkkinatuen kustannuksista. Tällä hetkellä kaupungin osuus vaihtelee 50-70 prosentin välillä. TE2024-uudistuksen myötä kuntien vastuu työmarkkinatuen kustannuksista tulee kasvamaan merkittävästi, myös Haapajärven. Tästä johtuen työllistämistoimien merkitys tulee kasvamaan lähivuosien aikana.
TE2024-uudistus tulee myös huomattavasti lisäämään kuntien tehtäviä työllisyyden edistämiseksi. Samalla kuntien saamaa rahoitusta tehtävien hoitamiseksi lisätään osana valtiontukijärjestelmää. Uudistuksen tavoitteena on kannustava rahoitusmalli, jossa kuntien kompensaatio lasketaan vuoden 2023 tilanteen mukaan.
Kaupungin tavoitteena on säilyttää toimivat ja tarkoituksen mukaiset palvelut lähipalveluina sekä henkilö- että työnantaja-asiakkaille sekä kehittää paikallista verkostoyhteistyötä ja varmistaa osaavat työntekijät myös tulevaisuudessa osana alueen elinvoimaisuuden kehittämistä.
Tehdyn selvityksen perusteella on suositeltavaa jatkaa palkkatuki- ja velvoitetyöllistämistyötä kaupungin päävastuualueilla ja matkahuollon toimipistettä Rantakadulla. Lisäksi on tarkoituksenmukaista perustaa työllistämisyksikkö Warikko, jonka toimintaperiatteena on ns. liikkuva työtiimi. Työtiimi tekisi esimerkiksi ulkoalueiden kunnossapitotöitä ja muita teknisten palvelujen avustavia töitä sekä muita tehtäviä tarpeen mukaan.
Warikon toiminnasta vastuussa olisi ohjaaja, jonka tehtäviin kuuluisi päivittäinen työ- ja yksilövalmennus niin Warikolla kuin muissa kaupungin toimipisteissä, yhteistyö moniammatillisissa työryhmissä sekä yritysyhteistyö. Työjakson tai työkokeilun aikana tehtäisiin yksilötasolla myös tiivistä moniammatillista yhteistyötä henkilön työllisyyspolun kartoittamiseksi ja suunnittelemiseksi mahdollisimman hyvin hänen tilanteeseensa sopivaksi ja työllistymiseen tähtääväksi ja mahdollistavaksi.
Näillä toimilla kaupungin vastuu työmarkkinatuesta saataisiin pienennettyä niin paljon, että Warikon toiminta ja ohjaajan palkkaaminen olisi mahdollista ilman kustannusvaikutuksia verrattuna kuluvaan vuoteen. Kustannuslaskelma oheismateriaalina.
Valmistelija: Tiina Pietikäinen-Liuska ja Marianne Ahmaoja
Päätösehdotus Kaupunginhallitus päättää
1. jatkaa kaupungin olemassa olevia työllistämistoimia.
2. jatkaa matkahuollon toimintaa vuoden 2024 loppuun saakka palkkatukityöllistettyjen kautta.
3. perustaa 1.1.2024 alkaen Haapajärven kaupungin liikkuvan työllistämisyksikkö Warikon, jonka kotipesä on kaupungin varikolla.
4. työllistämistoimet huomioidaan vuoden 2024 talousarviossa.
Päätös Hyväksyttiin.
Tomi Vähäkangas ilmoitti olevansa hallintolain 28.1 § 1 kohdan perusteella esteellinen käsittelemään asiaa ja poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn ajaksi.
KHALL 09.05.2023 § 116
Kaupunginhallitus päätti 18.10.22 § 209, että kaupungin tuolloin järjestämä kuntouttavan työtoiminnan toiminta, henkilöstö ja irtaimisto siirtyy lainsäädännön mukaisesti tämän vuoden alussa hyvinvointialueelle. Kaupungilla oli kuntouttavan työtoiminnan toimintana Rantakadulla työpaja, jossa oli erilaisia toimintoja. Keskeisenä päätöksen perusteena oli kuntouttavassa työtoiminnassa olleiden asiakkaiden palvelujen turvaaminen vuoden vaihteen yli.
Tämän vuoden alusta kaupungin työllisyyspalvelujen tehtäviin jäivät siis mm. palkkatuki- ja velvoitetyöllistäminen sekä työkokeilu- ja harjoittelupaikkojen tarjoaminen sekä yritysten aktivointi palkkatukityöllistämiseen ja työkokeiluihin. Tulossa oleva TE2024 -uudistus lisää kuntien työllistämisen tehtäviä huomattavasti. Työllisyyspalvelujen kehittämiseen on palkattu tämän vuoden puolella työllisyys- ja hyvinvointikoordinaattori, jonka tehtäviin kuuluvat työllisyysasioiden lisäksi myös hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen ja kotouttamiseen liittyvät tehtävät.
Hyvinvointialueen toiminnan käynnistyttyä kuntouttavaan työtoimintaan osallistuvien henkilöiden määrä on vähentynyt, mikä näkyy mm. työmarkkinatuen kuntaosuuden menojen kasvuna. Toiminta on muuttunut myös siten, että hyvinvointialueen järjestämässä kuntouttavassa työtoiminnassa on painotettu aikaisempaa enemmän sosiaalista kuntoutusta kuin työtoimintaa. Hyvinvointialue on esittänyt kunnille yhteistyösopimusta, jonka mukaisesti kunnat järjestäisivät kuntouttavan työtoiminnan toimintaa kuntien työpaikoilla osana normaaleja kuntien tehtäviä. Kuntouttavan työtoiminnan paikkojen tarjoaminen työpaikoilla vaatii erillistä ohjaustyötä, jos kuntouttavan työtoiminnan henkilömäärä kaupungin työpaikoilla lisääntyy nykyisestä henkilömäärästä.
Erilaisen työtoiminnan tai työvalmennuksen merkitys asiakkaiden kuntoutuksessa ja työllistymisessä avoimille työmarkkinoille on keskeinen tekijä. Työtoiminnan tai työvalmennuksen järjestäminen kaupungin toimintana olisi tarpeen eri asiakasryhmille osana jo kaupungin nykyisiä työllisyyspalveluja, mutta niiden merkitys korostuu erityisesti TE2024 -uudistuksessa, jossa kuntien vastuu työllisyyspalveluista laajenee olennaisesti. Työtoiminta- tai työvalmennusyksikkö voisi toimia kaupungin varikon yhteydessä, josta työntekijät ohjautuisivat ympäristö- tai kunnallisteknisiin töihin tai kaupungin muille työpaikoille, kuten esimerkiksi kouluille tai päiväkodeille. Yksikön toimintaa varten tarvittaisiin työllisyyspalveluihin perehtynyt ohjaaja, joka toimisi työllisyys- ja hyvinvointikoordinaattorin alaisuudessa ja hänen kanssaan yhteistyössä. Ohjaajan olisi tehtävä henkilöiden työllistämispalveluissa yhteistyötä laajassa verkostossa, johon kuuluvat mm. nykyiset työvoimahallinnon ja hyvinvointialueen sosiaaliviranomaiset, kaupungin työpaikat, hyvinvointialueen kuntouttava työtoiminta työpajoineen sekä nuorten työpajatoimintaa harjoittava tukiyhdistys ja muut yhdistykset.
Työllisyys- ja hyvinvointikoordinaattori tulee kokoukseen esittelemään omaa tehtäväkenttäänsä ja mahdolliseen työtoiminta- tai työvalmennusyksikön taustaa ja toimintaa.
Valmistelija: Juha Uusivirta p. 044-4456113
Päätösehdotus Kaupunginhallitus päättää, että kaupunki käynnistää työllisyys- ja hyvinvointikoordinaattorin toimesta selvitystyön kaupungin työtoiminta- tai työvalmennusyksikön mahdolliseksi perustamiseksi. Selvitysraportissa on tarkennettava yksikön toimintamallia, tiloja, ohjaushenkilöstön resurssointia, toimintaa yhteistyöverkostossa sekä yksikön toimintakustannuksia ja toiminnan vaikutuksia työmarkkinatuen kuntaosuuteen. Selvitysraportti on tehtävä elokuun alkuun mennessä ja raporttia käsitellään 15.8.23 pidettävässä kaupunginhallituksen kokouksessa.
Päätös Hyväksyttiin
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |